Şekeri azaltmanın sağlık açısından birçok faydası olduğu bilinse de yeni bir araştırma, şekeri tamamen hayatından çıkaranların bazı olumsuz etkilerle karşılaşabileceğini ortaya koydu.
Fareler üzerinde yapılan çalışmada, şekersiz beslenen grubun bağırsak sağlığı ve metabolizmasında dikkat çekici değişiklikler gözlemlendi.
FARELER 16 HAFTA BOYUNCA TAKİP EDİLDİ
Kuveyt'teki Dasman Diyabet Enstitüsü araştırmacıları, 12 fareyi düşük yağlı diyet programına aldı.
Farelerin bir kısmına sakkaroz içeren beslenme düzeni uygulanırken, diğer gruptaki farelerin diyetinden şeker tamamen çıkarıldı.
16 hafta süren araştırma sonunda şekersiz beslenen farelerde çeşitli sağlık sorunlarının ortaya çıktığı görüldü.
BAĞIRSAK BAKTERİLERİNDE DEĞİŞİM GÖRÜLDÜ
Araştırmada şekersiz beslenen farelerin bağırsak mikrobiyotasında önemli değişiklikler yaşandığı tespit edildi.
Bu farelerde yararlı bakterilerin azaldığı, iltihaplanmayla ilişkili bakterilerin ise arttığı belirlendi.
Bilim insanları, bağırsak sağlığındaki bu değişimlerin metabolik denge üzerinde etkili olabileceğini ifade etti.

KAN ŞEKERİ KONTROLÜ BOZULDU
Şekersiz diyet uygulanan farelerde kan şekeri kontrolünün bozulduğu ve insülin direncine işaret eden bulguların ortaya çıktığı kaydedildi.
Araştırmacılar ayrıca bu farelerin karaciğerlerinde yağlanma belirtileri gözlemledi.
Buna rağmen iki grubun vücut ağırlıkları arasında önemli bir fark bulunmadığı belirtildi.
İNSANLAR İÇİN KESİN SONUÇ DEĞİL
Uzmanlar, araştırmanın fareler üzerinde gerçekleştirildiğini ve sonuçların insanlar için doğrudan geçerli kabul edilemeyeceğini vurguladı.
Çalışmanın, şeker tüketiminin artırılması gerektiği anlamına gelmediğini belirten araştırmacılar, beslenmede dengeli karbonhidrat alımının önemine dikkat çekti.
Araştırmanın sonuçları ENDO 2026 Kongresi'nde sunulurken, bilimsel makalenin Frontiers in Immunology: Nutritional Immunology dergisinde yayımlanması kabul edildi.





